Mandala

Mandala este un simbol important în sandplay iar clienții ne surprind de fiecare dată cu modalitățile inimaginabile de a crea propria mandală. Fie că folosesc doar nisipul sau doar figurine sau aleg să își creeze din lut sau plastilină propria reprezentare, mandala apare în procesul fiecăruia într-un mod unic și într-un moment special pentru a sublinia procesul de transformare al psihicului.

În acest articol vreau să subliniez istoricul mandalei, perspectiva mandalei în sandplay precum și etapele unei mandale și semnificațile pe care le oferă Joan Kellogg fiecărei etape.

Cuvântul mandala vine din sanscrită și înseamnă: „cerc sacru” sau „cerc”. Mandala reprezintă o întreagă serie de cercuri, concentrice sau nu, înscrise într-un pătrat.

Istoric: Cele mai vechi mandale au fost identificate în grotele și în siturile neolitice ca simboluri pentru soare, lună si anotimpuri. Probabil aceste reprezentări i-au ajutat pe strămoșii noștri să dea un sens lumii care îi înconjoară. Mandale similare sunt prezente și în desenele copiilor cu vârste mici (3-4 ani) până la desene mai complexe care corespund dezvoltării personale fiecărui individ. În religile estice, mandala este prezentă în activitătile zilnice. Mandalele sunt create să pregătească spațiul pentru ritualurile religioase. Prin crearea unei mandale persoana poate conecta viața mentală la viața cosmică. Pentru că așa cum spune M. Eliade: „… fiecare tinde, chiar inconștient către Centrul și către propriul sau Centru, care-i conferă realitatea integrală, ‘sacralitatea’.” (p.66)

Eliade cand vorbește de simbolismul centrului face referire la mandală pentru a sublinia că aceasta reprezintă „o imago mundi și totodată un panteon simbolic”. (p.64)

Mandala are o istorie lungă și în cultura europeană. Încă din perioada medievală bisericile erau îmbogătite cu mandale sub formă de vitralii sau mozaicuri cu flori.

Sandplay, Jung și mandala

În timpul explorării inconștientului prin proprile creații, Jung a observat apariția simbolului cercului în mod spontan. Familiarizat cu filosofia indiană a adoptat cuvântul mandala pentru a descrie cercurile desenate de el și pacienții lui.  El a observat că nevoia de a desena mandale are legatură cu o dorință interioară de dezvoltare. Apariția lor indică un proces de transformare în psihic, iar rezultatul acestui proces este o personalitate mai complexă și mai bine integrată.

Marie Louis von Franz spunea: „Mandala are un scop conservator – restabilirirea ordinii existentă mai înainte. Are însă și un rol creativ, de a da expresie și formă unui conținut care încă nu există care e nou și unic. […] Procesul este ca al unei spirale ascendente, care se înalță și, în același timp, se întoarce mereu și mereu în același punct”. (Jung, 2017, pag.296)

Prin crearea unei mandale putem să ne echilibrăm, să ne integrăm și să ne reorganizăm viața interioară. La fel și în sandplay, apariția mandalei subliniază o schimbare necesară în dezvoltarea noastră sau o conectare a aspectelor psihice cu cele din viața noastră exterioară.

Etapele arhetipale ale formării unei mandale după Joan Kellogg (2002)

Kellogg a asociat procesul de creare a unei mandale cu 12 etape care formează un ciclu complet al creșterii. Acest ciclu este în relație directă cu creșterea și fluxul experienței umane. Conform Kellogg etapele pot fi reluate de mai multe ori. Trecerea printr-o etapă reprezintă pregătirea pentru o etapă următoare din viața personală. Fiecare reluare este o oportunitate pentru o înțelegere mai profundă spre auto-realizare și împlinire personală. Modul în care Kellogg pune accentul pe fiecare etapă subliniază înțelegerea mandalei ca un proces de transformare cu fiecare etapă. Mandala reprezintă ea însăși un centru (în cadrul etapei) și în același timp este doar o etapă în drumul către Centru. Descrierea etapelor ajută să interpretăm mandala în sandplay în funcție de caracteristicile specifice fiecărei etape.

Etapa 1 – mandala poate fi neagră, cu puține forme care nu sunt neapărat ca un cerc

Etapa 2 – mandalele încep să fie cu puțină lumină și apar noi posibilități

Etapa 3 – mandalele sunt cu lini spiralate

Etapa 4 – mandalele au un simbol central

Etapa 5 – mandalele au diferite cercuri în jurul unui punct central

Etapa 6 – mandalele sunt împărțite în două jumătăți, cu un centru care se formează din intersecția jumătăților.

Etapa 7- mandalele sunt cercuri care conțin pătrate sau cruci

Etapa 8 – mandalele conțin stele în 5 colțuri, flori sau linii care se rotesc în jurul centrului

Etapa 9 – mandalele au un grad de complexitate mai mare, cu design armonios care transmit un sentiment de liniște

Etapa 10 – mandalele sugerează începutul sfarșitului al acestei dezvoltări în cerc având forme, porți și apusuri de soare

Etapa 11 – mandalele apar fragmentate, dezorganizate, chiar urâte sau incredibil de frumoase

Etapa 12 – mandalele încorporeazã motive înăltătoare sub forma unor păsări, fântâni sau brațe deschise spre cer.

Rolul mandalei este diferit în funcție de cum este folosită. Odată cu încheirea ultimei etape putem să devenim conștienți de experiența personală pe parcursul ciclului de dezvoltare. De asemeni, mandalele favorizează meditația profundă iar contemplarea acesteia poate inspira seninătate și un sentiment de ordine și împlinire. Mandala poate fi folosită pentru relaxare dar și pentru lucrul cu visele.

Bibliografie:

Jung, C.G (2017) – Omul și simbolurile sale, București, Editura Trei
Eliade, M. (1994) – Imagini și simboluri, Bucuresti, Humanitas
Fincher, S. F. (2014) – The Mini Mandala Coloring Book, Boston, Shambhala Publications Inc.
Chevalier J., Gheerbrant A., – Dicționar de simboluri, București, Artemis

Autor:


Marina Ionescu,
Terapeut Sandplay, formator ISST
Președintele IST România