Jocul cu nisip, apa si miniaturi in consiliere, psihoterapie si dezvoltare personala

Margaret Lowenfeld si Dora Kalff


“Cand am mers la Londra in 1956 sa studiez cu dr. Margaret Lowenfeld World Technique, principalul meu interes a fost ca aceasta tehnica putea fi mediul ideal pentru a aborda inconstientul copilului. Oricum, asa cum am dscoperit curand, cand pacientul, copil sau adult, construieste lumea in intervale limitate, se poate observa un proces de dezvoltare care incepe sa se miste, ghidat de totalitatea inconstienta ascunsa. Procesul analitic progreseaza catre uniunea contrariilor prin actul jocului. Ulterior am dat acestei metode numele de Sandplay…” (Dora Kalff)

Jocul cu nisip a fost introdus in practica psihologica cu scopul expres de a facilita procesul de vindecare si dezvoltare.

Copiii folosesc nisip, apa si miniaturi construind o scena simbolica intr-o ladita de lemn.

Margaret Lowenfeld

Psihiatru londonez de orientare psihanalitica, a folosit pentru prima data acest dispozitiv de lucru in procesele terapeutice ale copiilor atinsi de efectele primului razboi mondial. A numit aceasta modalitate de lucru terapeutic World Technique, indicand ca ceea ce lua nastere in ladite si ceea ce se restructura de-a lungul procesului era lumea interioara a copilului. Ea a atras atentia ca in ladita cu nisip sunt depuse stari mentale si emotionale pe care copilul le comunica intr-o forma ce poate fi obiectiv inregistrata si analizata. Din imaginile create de copii se pot obtine date ce pot fi analizate intr-o maniera stiintifica. Ea considera ca scenele din ladite reflecta viata preverbala, inconstienta a copilului si ii furnizeaza acestuia o experienta estetica fundamental satisfacatoare. Acest proces creativ faciliteaza copilului exprimarea a ceea ce are nevoie sa comunice terapeutului si simultan sustine o reorganizare a lumii interne in sensul vindecarii. Lowenfeld a atras atentia asupra unei structuri fundamentale mental-emotionala a copilului pe care anumit-o PROTO-SISTEM si care functioneaza la un nivel preverbal si se exprima intr-o maniera nonverbala si imaginala. Cand sistemul secundar (cuvinte, ratiune, logica) se dezvolta fara ca sistemul primar (pulsiuni, imagini) sa fi fost utilizat suficient in joc, se produc anomalii de comportament, inclusiv la nivel de masa. Daca jocul nu a fost posibil, sistemul primar se instaleaza in  sistemul secundar si lumea interioara trece drept realitate (punerea in act). Concluzia lui Lowenfeld a fost ca daca prin modelaj, creare de povesti si joc cu nisip impulsurile agresive au ocazia sa se manifeste, acting-out-ul acestor impulsuri agresive  in viata adulta poate fi prevenit.

Dora Kalff

Psihoterapeut de orientare jungiana, a studiat la Londra cu Margaret Lowenfeld Tehnica Lumea si in a doua jumatate a secolului trecut fondeaza Sandplay Therapy, ca abordare terapeutica jungiana a psihicului copilului.

Sandplay Therapy are un caracter nonverbal si expresiv, puternic simbolic, noninterpretativ si prin aceasta actioneaza foarte delicat si profund.

Copiii au la dispozitie nisip natural si un vas cu apa reprezentand simbolic materia prima a universului material, o colectie de miniaturi care reproduce in mic diversitatea lumii si doua ladite cu nisip ud si nisip uscat simbolizand dualitatea, dinamica opuselor. Forma si dimensiunea laditelor sunt standardizate, ele corespund formei si dimensiunii campului vizual si au efectul de a limita aria de distribuire a atentiei si de a directiona atentia spre centrul spatiului de lucru, care simbolic corespunde cu centrul inconstient al totalitatii psihice. Interiorul laditei este albastru, conducand spre simbolul profunzimii si apei primordiale. Kalff sustine ca Sandplay furnizeaza pentru copil o modalitate terapeutica naturala, facand posibila exprimarea lumii interne si conectarea sa cu realitatea externa de zi cu zi.

“…Clientului i se da posibilitatea, prin semnificatia figurilor si prin aranjamentul nisipului in spatiul limitat al laditei cu nisip, sa construiasca o lume corespunzatoare cu starea sa interioara. In acest fel, prin  joc liber si creativ, procesele inconstiente sunt facute vizibile in forma tridimensionala si intr-o lume imaginala (pictorial world)  comparabila cu experienta visului. Printr-o serie de imagini care iau forma pe aceasta cale, procesul de individuare descris de Jung este stimulat si adus spre fructificare.” (Dora Kalff)

 

importanta utilizarii laditei cu nisip, jocul in cadrul terapeutic

Dora Kalff evidentiaza importanta utilizarii laditei cu nisip, jocul in cadrul terapeutic (“spatiu liber si protejat”) capacitand clientul sa contacteze inconstientul si sa exprime experiente preverbale si energii blocate. Ea gaseste ca efectul acestor exprimari este activarea energiilor de vindecare si de regenerare. Acest proces stabileste conexiunea intre Sinele inconstient si Ego, rezultand de aici restaurarea capacitatii de functionare naturala, normala, sanatoasa a psihicului.

Cercetari moderne in aria neuropsihologiei au pus in evidenta modul in care Sandplay, in diferitele sale variatiuni, actioneaza delicat si profund facilitand o restructurare neuronala complexa in care se intemeiaza transformarea psihica.

Jocul cu nisip, apa si miniaturi in cadru terapeutic antreneza lobii frontali si faciliteaza functionarea integrata a emisferelor cerebrale, ceea ce are efect asupra randamentului intelectual si calitatii relatiilor sociale.

Sandplay actualizeaza potentialul de vindecare a traumelor, ranilor, pierderilor si a oricarui tipar neuronal perturbat care interfereaza cu functionarea mentala sanatoasa. Acest fenomen se traduce neuronal prin modificarea continua a hartii mentale, o harta a traseelor neuronale. Impactul Sandplay asupra functionarii neuropsihice se intemeiaza pe activitatea ariei de integrare sensoriala din creier, respective pe experienta senzoriala complexa motor-kinestezica si vizuala. Experienta Sandplay recreaza confortul senzorial-afectiv primar, care se traduce prin crearea unor trasee neuronale noi si/sau reactivarea traseelor neuronale sanatoase, dar neutilizate (experiente bune uitate). In acest context al sigurantei, increderii si stabilitatii, functia transcendenta sau functia “pod” a psihicului, responsabila cu formarea simbolurilor si cu activitatea imaginatiei este stimulata sa sustina legatura si dialogul intre lumea interioara si cea exterioara, ceea ce conduce la formarea unei noi reprezentari despre sine a persoanei, o noua reprezentare a legaturii sale cu lumea si un simt al sensului raportat la propria existenta, istorie personala, apartenenta la colectiv, directie de viata. Acest proces complex de transformare neuropsihica presupune o continua modificare a spatiului peripersonal, a identitatii complexe a persoanei care poate din ce in ce mai mult sa devina cea mai buna varianta a sa ca expresie a simultanului acord cu sine si cu lumea.

Un aspect foarte interesant al modului in care au loc vindecarea si dezvoltarea prin Sandplay este neurologia interpersonala sustinuta de aria neuronilor oglinda. Legatura care se stabileste intre client, psihoterapeut/consilier si produsul simbolic nascut in ladita cu nisip se bazeaza pe fenomentul de rezonanta si simulare neuronala, pe calitatea interactiunii spatiilor peripersonale. Rezonanta si simularea neuronala au loc spontan in campul relational, ca oglindire reciproca, fiind cunoscute ca baza a intersubiectivitatii, a posibilitatii noastre naturale de a “stii” si “simti” ce se intampla cu celalalt si de a ne influenta nonverbal.

De aici trebuie atrasa atentia asupra faptului ca este de o fundamentala importanta calitatea interioara a specialistului care faciliteaza procesul de restructurare prin Sandplay si calitatea sensorial-estetica a materialelor utilizate in procesul terapeutic. Acest aspect creeaza solicitari serioase catre specificul formarii profesionale si catre dimensiunea etica a practicii profesionale. Acestea se sprijina pe cunoastere, filosofia sandplay si maiestria personala care se insusesc si se intemeiaza in cursul formarii, aceasta implicand un profund proces de terapie si dezvoltare personala pe care specialistul trebuie sa il parcurga.

Dezvoltari moderne in Sandplay

 

Ambele modalitati de lucru, World Technique si Sandplay Therapy, au cunoscut de-a lungul timpului variatii tehnice si s-au dezvoltat o multime de abordari terapeutice sau pentru dezvoltare personala care folosesc jocul cu nisip, apa si miniaturi. Aceste variate tehnici si metode sunt la ora actuala reunite sub numele international SWAM Tehcniques.

O adaptare a Sandplay Therapy la mediul educational este Sandtray Play in Education, fondata de Kristin Unnsteinsdottir, Sandplay Terapeut si psihopedagog la Artunnskoli Learning Center din Reykjavik, Islanda.

Un set de lucru complex si dinamic este Sandplay Integrativ, care aduce impreuna jocul cu nisip, apa si miniaturi in diferitele sale variante cu tehnicile storytelling, dreamwork si artwork.

Asociatia Romana pentru Terapia prin Jocul cu Nisip organizeaza si sustine formarea specialistilor in Sandplay Therapy, Sandplay Integrativ si Sandtray Play in Education. La ora actuala oferta de programe de formare profesionala si de dezvoltare personala a Asociatiei este deosebit de bogata si foarte flexibila, programele putand sa fie derulate in formula intensiva sau modulara, cu grupuri mici sau chiar individual.

Inscriere evenimente

0733548158
Persoana contact
Ph Daniela Marinescu

0721143215
Persoana contact
PR & Assistant
Diana Bordeanu